For lite tid

Har du fått denne linken betyr det at jeg nok en gang var litt for optimistisk med tanke på hva jeg skulle rekke over. Under ser du svarene på noen av spørsmålene jeg stiller, men ikke alltid rekker å ta opp.

OL-medaljer - Overkonfidens

I et av spørsmålene ble du bedt om svare på hvor mange medaljer Norge tok under Lillehammer OL. I stedet for å oppgi ett tall, skulle du oppgi et intervall som du var 90 prosent sikker på inneholdt det riktige tallet. Spørsmålet er hentet fra en quiz med flere slike spørsmål, som jeg har laget og som jeg har fått inn rundt 10.000 svar på.

Spørsmålet er: Hvor ofte har vi rett når vi sier at vi er 90 prosent sikre?

I snitt får de som tar denne testen bare rett i 37 prosent av tilfellene.

Kun 4 prosent får ni rette, mens hele 20 prosent får ingen rette.

Vi er med andre ord ofte altfor sikre i vår sak. Fenomenet kalles overkonfidens eller overestimering og gjør seg gjeldende i flere sammenhenger. Dette bli et av temaene i boken jeg ga ut i januar 2022.

Har du lyst til å teste deg selv enda grundigere for å se hvor godt kalibrert du er, bør du prøve denne testen fra ClearerThinking.

Konsertbillettene - Eierskapsfellen

Dere fikk lese om drømmekonserten som fant sted i nærheten av dere og dere ble alle bedt om å sette en pris på konserten. Alle ble bedt om å gjøre det samme, men dere ble uvitende og helt tilfeldig delt i to forskjellige grupper. 

Halvparten av dere fikk lese at dere kunne kjøpe billetten, mens den andre halvparten fikk vite at dere allerede hadde billetten og fikk tilbud om å selge den.

Spørsmålet dere skulle svare på var imildertid egentlig det samme: Hvor mye er billetten verdt for deg? 

Hvis du maksimalt er villig til å betale 2.000 kr for billetten sier du at den ikke er verdt mer for deg, og da burde du vel selge for alt over 2.000?*

I gjennomsnitt var dere som fikk tilbud om å kjøpe billetten villig til å betale 2.132 kroner for drømmekonserten.

Det betyr at dere som fikk tilbud om å selge billetten burde ligge rundt denne summen. Gjør dere det? Nei, dere lever på en annen planet.

Dere selger ikke før noen vippser dere 221.500 kroner!

I beslutningspsykologien kalles fenomenet “endowment effect”. Om vi har eierskap til en ting, vurderer vi den som langt mer verdifull enn vi vurderer den samme tingen når den ikke er i vårt eierskap. Effekten kan også inntreffe for ideer og teoriene vi lager oss. Vi klamrer oss litt hardere til dem, enn vi gjør til tilsvarende ideer når de kommer fra andre. Effekten kan ses på som en slags katalysator for bekreftelsesfellen.

PS: En variant av eierskapsfellen er IKEA-effekten. Når vi legger innsats i å lage en ting, liker vi den bedre enn om vi bare får tingen ferdig. Jeg snakker om effekten med to kollegaer i podkasten Psykologlunsj.